Οι ντίζες, σαν μέρος της μοτοσικλέτας ικανοποιούν πολλές χρήσιμες λειτουργίες. Εκτός από τις λειτουργίες στις οποίες αντικαταστάθηκαν από υδραυλικά κυκλώματα λόγω τεχνολογικής εξέλιξης (στα φρένα και σε μερικούς συμπλέκτες), αλλά και από ηλεκτρικά κυκλώματα ( ταχύμετρα, στροφόμετρα, ακόμα και πεταλούδες γκαζιού), οι ντίζες συνεχίζουν να έχουν ενεργό ρόλο στη λειτουργία της μοτοσικλέτας, όπως είχαν από την ανατολή της χρήσης τους, όταν πρωτοεμφανίστηκαν τα μηχανοκίνητα δίκυκλα.
Όσο και αν η σύλληψη της λειτουργίας των ντιζών είναι απλή, ωστόσο απαιτούν μία ελάχιστη φροντίδα για να αποδίδουν τα μέγιστα. Ο σημαντικότερος εχθρός τους παραμένει η φθορά της εξωτερικής μόνωσης, ιδιαίτερα στα σημεία όπου η ντίζα κινείται παράλληλα με την κίνηση του τιμονιού. Στις περιπτώσεις αυτές, η σκουριά εμφανίζεται πολύ σύντομα από εισροή υγρασίας στο εσωτερικό της. Θα πρέπει συχνά να ελέγχουμε τη μόνωση των ντιζών για σημεία όπου από την τριβή η κυλινδρική εξωτερική μόνωσή τους έχει γίνει επίπεδη. Ο ασφαλέστερος τρόπος για να εντοπίσουμε κάποιο πιθανό σημείο φθοράς είναι μετακινώντας το τιμόνι από τέρμα σε τέρμα, έτσι ώστε να προκαλέσουμε ηθελημένη επαφή των ντιζών με κάποιο σταθερό σημείο της μοτοσικλέτας. Πολλές φορές παρατηρείται έντονη φθορά στα άκρα των ντιζών, φαινόμενο το οποίο οφείλεται στη μη σωστή συνεργασία της ντίζας και του κινούμενου εξαρτήματος ή ακόμα και κακή λίπανση λόγω συγκέντρωσης σκόνης ή υγρασίας.
Η σωστή διαδρομή της ντίζας
Ο βασικός κανόνας αναφορικά με τη διαδρομή μιας ντίζας είναι ο γνωστός για την ευθεία διαδρομή. Όσο πιο ευθεία είναι η τοποθέτησή τους, τόσο ευκολότερη και πιο αξιόπιστη θα είναι η λειτουργία τους. Οι έντονες καμπές δυσχεραίνουν τη λειτουργία της ντίζας, αυξάνουν τις εσωτερικές τριβές του συρματόσχοινου και τελικά μπορεί να οδηγήσουν στο κόλλημα της ντίζας. Πριν από οποιαδήποτε αντικατάσταση ντίζας, σημειώστε την αρχική διαδρομή της παλιάς, καθώς ιδιαίτερα στη ντίζα του γκαζιού και του συμπλέκτη οι περισσότερες δυσλειτουργίες προέρχονται από κακή τοποθέτηση. Βασικό είναι σε περιπτώσεις αλλαγής ντίζας αέρα (choke) ή γκαζιού να κάνουμε τον έλεγχο καλής λειτουργίας τους περιστρέφοντας το τιμόνι από άκρη σε άκρη με τον κινητήρα σε λειτουργία και ελέγχοντας το ρελαντί (φυσικά πρέπει να μένει απολύτως σταθερό). Ένας ακόμη εχθρός της καλής λειτουργίας των ντιζών είναι και οι υψηλές θερμοκρασίες, καθώς η θερμοκρασία της εξάτμισης για παράδειγμα μπορεί να προκαλέσει τη φθορά του καλύμματος με αποτέλεσμα να χαθούν οι μονωτικές του ικανότητες. Έτσι, οι υγρασίες θα εξαφανίσουν τη λίπανση από το εσωτερικό τη ντίζας και κάποια στιγμή, η οποία είναι συνήθως και η χειρότερη δυνατή, θα κολλήσει.
ΠΗΓΗ
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου