Δεν είναι εύκολο να φτιάξεις ένα super naked και να σου πετύχει. Το να βγάλεις το φέρινγκ από μια supersport μοτοσικλέτα, να αποδυναμώσεις τον κινητήρα και να του βάλεις κι ένα ψηλό τιμόνι δεν σημαίνει απαραίτητα ότι το αποτέλεσμα είναι ένας γρήγορος πύραυλος που να στρίβει καλά και να συναρπάζει όταν το οδηγείς.
Καθώς όμως το Yamaha MT-10 στρίβει αβίαστα σε μια σφιχτή στροφή στον ορεινό δρόμο κοντά στην Αλμερία, ύστερα επιταχύνει με μια ομαλή και άμεση ορμή από τον ροπάτο τετρακύλινδρο crossplane κινητήρα λίγο πριν προσπαθήσει να μου μακρύνει τα χέρια στην επόμενη ευθεία, μου είναι ξεκάθαρο ότι αυτού του Yamaha της σειράς Dark Side του αξίζει να λέγεται super naked.
Naked missile
Δεν περίμενα τίποτα λιγότερο από μια μοτοσικλέτα με τόσο στενή συγγένεια με το φοβερό Yamaha YZF-R1. Ειδικά επειδή τα τεχνικά χαρακτηριστικά του νέου μοντέλου ισχυρίζονται ότι ο κινητήρα των 998cc αποδίδει 160hp και ζυγίζει210kg με καύσιμα. Και τα δύο νούμερα είναι σχεδόν ίδια με του BMW S 1000R που ταρακούνησε τη super naked κατηγορία με την παρουσίασή του πριν από δύο χρόνια.
Το Yamaha MT-10 είναι η απάντηση σ’ αυτή τη μοτοσικλέτα, αλλά και στα γιαπωνέζικα τετρακύλινδρα όπως τοKawasaki Z1000 και το Suzuki GSX-S 1000 που βοήθησαν στο να γίνει η κατηγορία των super naked από τις πιο δυναμικές. Το Yamaha MT-10 επίσης είναι η ναυαρχίδα της οικογένειας ΜΤ, των ελαφρών και δυνατών μοτοσικλετών που τώρα συμπεριλαμβάνουν 8 μοντέλα σε 5 διαφορετικούς κυβισμούς, ακόμη κι αν δεν συμπεριλάβεις τις ρετρό XSRεκδόσεις.
Ασφαλώς υπάρχει μπόλικο Dark Side DNA στο Yamaha MT-10 που με τα επιθετικά πλαστικά και τους μικροσκοπικούς προβολείς LED έχει ένα ελαφρώς φουτουριστικό και πολύ γιαπωνέζικο look.
Design
Το design του είναι επίτηδες αιχμηρό και ίσως να είναι υπερβολικά extreme για μερικούς, όμως η ποιότητα κατασκευής μοιάζει πολύ καλή παρά κάποια λεπτά κομμάτια πλαστικού όπως τα μικρά φτερά γύρω από την ουρά. Το Yamaha MT-10είναι στα σίγουρα μια επιθετική μοτοσικλέτα στην παράδοση της οικογένειας MT.
Yamaha MT-10 - on board
Εργονομία
Την ίδια εντύπωση διατήρησα κι όταν ανέβηκα πάνω στη σέλα –που στα 825mm είναι 30mm χαμηλότερα από τουςYamaha YZF-R1, κάνοντας τη μοτοσικλέτα ευκολότερη στις μανούβρες με τη βοήθεια και του χαμηλότερου βάρους- και τα χέρια μου έπιασαν το μονοκόμματο, ανασηκωμένο τιμόνι που έχει μια ελαφρώς πιο σκυφτή θέση οδήγησης σε σχέση με το Yamaha MT-09. Μπροστά μου βλέπω ένα LED όργανο, όπως το R1 (με μεγάλο ψηφιακό ταχύμετρο και στροφόμετρο σε απεικόνιση μπάρας από πάνω) αλλά είναι απλούστερο, με ενδείξεις των τριών χαρτών του κινητήρα και των τριών επιπέδων του Traction Control, που μπορεί να επιλέξει ο αναβάτης εύκολα από διακόπτες στο τιμόνι δεξιά και αριστερά αντίστοιχα.
Χάρτες
Αφού έβαλα μπροστά τον κινητήρα crossplane και άφησα τον τύπου R1 συμπλέκτη ολίσθησης με τη μαλακή μανέτα για να ξεκινήσω, ήταν αμέσως ξεκάθαρο ότι η Yamaha έχει κάνει πολύ καλή δουλειά στην εξέλιξη του ψεκασμού τουYamaha MT-10 (σε αντίθεση με το Yamaha MT-09 στην πρώτη του παρουσίαση).
Μια απλή αλλαγή που βοηθάει είναι ότι ο χάρτης Standard είναι ο ηπιότερος, αντί να είναι ο μεσαίος, ενώ ο Α και ο Β είναι οι πιο άμεσης απόκρισης εναλλακτικοί χάρτες.
Στον Standard χάρτη το Yamaha MT-10 ακούει σβέλτα χωρίς κόμπιασμα και μόνο όταν επέλεξα τον χάρτη Α είδα ότι η απόκριση του γκαζιού έχει πιο άμεση. Αυτός ο χάρτης μου άρεσε καλύτερα και τον κράτησα σχεδόν όλη μέρα. Ο χάρτης B μου φάνηκε λίγο απότομος εκτός κι αν θέλεις να κάνεις κανένα stunt στην ευθεία. Μερικοί αναβάτες στην παρουσίαση σκέφτηκαν ότι και ο χάρτης Α είναι πολύ απότομος, αλλά τουλάχιστον το Yamaha MT-10 σου δίνει την επιλογή – και θυμάται τον χάρτη που επέλεξες ακόμη κι αφού το σβήσεις.
Λειτουργία κινητήρα
Ανεξάρτητα από το επιλεγμένο mode ο κινητήρας τραβούσε καθαρά από τις χαμηλές στροφές και περί τις 6.000rpm ανέβαζε με αρκετό ενθουσιασμό ώστε να ελαφρώνει το τιμόνι. Στις μεσαίες στροφές είχε καλύτερο τράβηγμα από του R1, γιατί συχνά έβγαινα από αργές στροφές με 5.000rpm στο στροφόμετρο, αλλά ο κινητήρας ανέβαζε ομαλά και δυνατά για να φτάσει στο καλύτερο σημείο της καμπύλης ροπής που φτάνει στη μέγιστη τιμή της στις 9.000rpm. H των 111Nm ροπή είναι ίδια με του R1 αλλά αποδίδεται 2.500rpm κάτω σε σχέση με τις 11.500rpm του R1.
Η κεφαλή είναι καινούργια με ηπιότερους εκκεντροφόρους, ξανασχεδιασμένους θαλάμους καύσης, χαμηλότερη σχέση συμπίεσης (από 13 στο 12:1) και μικρότερες βαλβίδες εισαγωγής (33 από 31mm). Ο στρόφαλος είναι βαρύτερος, οι μπιέλες είναι χαλύβδινες αντί για τιτανίου, τα χωνιά εισαγωγής είναι σταθερά αντί για μεταβλητά κι αυτό επέτρεψε την τοποθέτηση μεγαλύτερου φιλτρόκουτου. Ο ψεκασμός έχει μονή αντί για διπλή σειρά ψεκαστήρων ανά κύλινδρο και η νέα εξάτμιση έχει ατσάλινους λαιμούς αντί για τιτανίου.
Το τράβηγμα του Yamaha MT-10 και η όρθια θέση οδήγησης κάνουν τις σούζες εύκολη υπόθεση στις δύο λιγότερο παρεμβατικές ρυθμίσεις του traction control. Η τρίτη θέση του ΤC κόβει τις σούζες και είναι για βροχή. Οι άλλες δύο θέσεις είναι για δρόμο και θα φανούν αρκετά χρήσιμες παρά το ότι το σύστημα είναι απλό και εξαρτάται μόνο από την ταχύτητα του τροχού, αντί για την έξυπνη αδρανειακή μονάδα του R1.
Στην ευθεία
Βέβαια το Yamaha MT-10 δεν μπορεί να φτάσει τις ταχύτητες του Yamaha YZF-R1 αλλά είναι κάτι παραπάνω από γρήγορο για το δρόμο. Ακόμη και στις κοντές ευθείες φτάνει με τη μία τα 150km/h και θα μπορούσε και να ταξιδεύει με αυτήν την ταχύτητα για όσο ο αναβάτης μπορεί να αντέξει τον αέρα. Το μασκάκι μπροστά από τα όργανα δεν εκτελεί ρόλο ζελατίνας αλλά παρόλα αυτά έδιωχνε λίγο αέρα από το στήθος και ίσως και το κεφάλι, χωρίς να δημιουργεί και πολύ θόρυβο.
Πλαίσιο-περιφερειακά
Όπως οι επιδόσεις του κινητήρα ήταν δυνατές και καλά ελεγχόμενες, έτσι καλές ήταν και αυτές του στησίματος. Το αλουμινένιο Deltabox πλαίσιο προέρχεται από το R1 στο κυρίως τμήμα του, αλλά συνδυάζεται με χαλύβδινο, αντί για αλουμινένιο, υποπλαίσιο για να μπορεί να μεταφέρει περισσότερο βάρος σε αποσκευές. Το χυτό αλουμινένιο ψαλίδι είναι σχεδόν ίδιο με του R1, ενώ και η γεωμετρία είναι χωρίς αλλαγές.
Οι τροχοί του Yamaha MT-10 είναι αλουμινένιοι αντί από μαγνήσιο, όμως το super naked δανείζεται τις αναρτήσεις τουYamaha YZF-R1. Το 43άρι πιρούνι και το αμορτισέρ της Kayaba (και τα δύο) είναι πολυρυθμιζόμενα (το αμορτισέρ με αργή-γρήγορη απόσβεση συμπίεσης επιπρόσθετα) και διαφέρουν μόνο στο ότι έχουν μαλακότερο σετάρισμα και ελατήρια.
Πρόκειται για εξαρτήματα πολύ υψηλής ποιότητας για naked μοτοσικλέτα και έχουν ζωτική σημασία στην τόσο καλή λειτουργία της μοτοσικλέτας.
Στις στροφές
Σε εκείνη την ορεινή διαδρομή με τις στροφές το Yamaha MT-10 έδινε την αίσθηση ότι είναι ελαφρύ και καλά ζυγισμένο καθώς άλλαζε κατευθύνσεις εύκολα χωρίς να κουνάει πουθενά. Έμεινε σταθερό ακόμη και σε δυνατή επιτάχυνση υπό κλίση με τη βοήθεια του μη ρυθμιζόμενου αμορτισέρ τιμονιού που είναι κάτω από την κάτω πλάκα. Αυτές οι αναρτήσεις είναι σίγουρα εντυπωσιακές και τονίζουν την διαφορά ανάμεσα στα φτηνά εξαρτήματα που έχουν τοποθετηθεί στοYamaha MT-09.
Οι μηχανικοί της Yamaha είχαν μαλακώσει και τα δύο άκρα ελαφρώς για να μπορούμε να οδηγούμε άνετα στους Ισπανικούς δρόμους με τις περιστασιακές ανωμαλίες κι έτσι η ποιότητα κύλισης ήταν άριστη για μια τόσο σπορτίβικη μοτοσικλέτα. Ακόμη κι έτσι με διαδρομή 120mm σε κάθε άκρο η μοτοσικλέτα παρέμεινε αρκετά σφιχτή ώστε να ενθαρρύνει ενθουσιώδεις κλίσεις και δεν έδωσε ποτέ άλλη αίσθηση πέρα από το ότι είναι σφιχτή και με καλές αποσβέσεις.
Οι αποσβέσεις μάλιστα ήταν τέτοιες που μετά από 350km σε διαφορετικούς δρόμους δεν ένιωσα την ανάγκη να σκαλίσω την ανάρτηση, παρά το ότι και οι τρεις ρυθμιστές της ανάρτησης είναι εύκολα προσβάσιμοι στο πάνω άκρο του κάθε καλαμιού. (Αντιθέτως οι ρυθμιστές του αμορτισέρ είναι απογοητευτικά απρόσιτοι).
Θα ήταν ωραίο να υπήρχε και semi-active ανάρτηση όπως στο BMW S 1000R και στο Yamaha YZF-R1M, ειδικά για ταξίδι με δεύτερο άτομο, αλλά δεν μου έλειψε και τόσο, αφού οι στοκ αναρτήσεις λειτουργούσαν τόσο καλά.
Φρένα
Τα φρένα του Yamaha MT-10 ήταν άριστα! Οι τετραέμβολες ακτινικές δαγκάνες γραπώνουν τους δίσκους διαμέτρου 320mm με πολλή δύναμη και φοβερή αίσθηση, παρά το ότι θέλουν λίγη περισσότερη δύναμη από τα πιο ισχυρά συστήματα. Για μοτοσικλέτα δρόμου δεν πειράζει καθόλου. Το ABS της Bosch άφηνε τη μοτοσικλέτα να φρενάρει τόσο ώστε να σηκώσει τον πίσω τροχό που φορούσε Dunlop S20, η αξιόπιστη πρόσφυση του οποίου μας άφηνε να αξιοποιούμε το μεγάλο περιθώριο κλίσης.
Πρακτικότητα
Όλα αυτά συνθέτουν μια γρήγορη μοτοσικλέτα που στρίβει ωραία και που θα κοντράριζε και τα γρηγορότερα super naked σε εκείνους τους δρόμους. Ηταν επίσης αρκετά εύχρηστη για naked μοτοσικλέτα – βέβαια με το ρυθμό που πηγαίναμε ηκατανάλωσή μας ήταν 8lt/100km άρα η ρεαλιστική αυτονομία ήταν περί τα 200km.
Το κομμάτι της σέλας που αντιστοιχούσε στον αναβάτη μου φάνηκε φαρδύ και αρκετά άνετο αλλά του συνεπιβάτη είναι λεπτό και δεν έχει από πού να κρατηθεί.
Κάποιοι από τους περιορισμούς (της naked μοτοσικλέτας) μπορούν να αντιμετωπιστούν ανατρέχοντας στον κατάλογο τωναξεσουάρ που περιλαμβάνουν μια αρκετά μεγάλη ζελατίνα, ένα quick shifter (μόνο για ανεβάσματα) και ταθερμαινόμενα γκριπ. Αυτά μάλλον θα είναι τα πιο δημοφιλή αξεσουάρ. Υπάρχουν επίσης λεπτές χούφτες, μαρσπιέ καιεξάτμιση Akrapovic. Αυτό που δεν θα χρειαστεί να παραγγείλετε είναι το cruise control που είναι στάνταρντ και δούλευε πολύ καλά. Το Yamaha MT-10 είναι σχεδιασμένο για να παίρνει βαλίτσες, αλλά είναι μικρές και ημίσκληρες, άρα όχι ιδανικές για τουρισμό.
Μελλοντολογία
Η Yamaha επέμενε οι βαλίτσες αυτές σχεδιάστηκαν μόνο επειδή ταίριαζαν στον σπορ χαρακτήρα της μοτοσικλέτας κι ότι δεν υπάρχει ένα sport-touring Tracer 1000 στα σκαριά… Μια τέτοια παράλειψη θα προκαλούσε πάντως έκπληξη. Την σήμερον ημέρα που τα εργοστάσια εξελίξουν πολλές μοντέλα στην ίδια βάση (platform engineering) το Yamaha MT-10 θα μπορούσε να είναι η πρώτη μπιστολιά μιας ριπής που θα μπορούσε να περιλαμβάνει ένα ρετρό XSR 1000 κι ένα σε στυλBMW S 1000XR adventure-sport μοντέλο στο κοντινό μέλλον, μαζί με εκδόσεις τύπου Street Rally και Sport Tracker…
Σε καλή τιμή
Στο μεταξύ αυτό το πρώτο τετρακύλινδρο MT αποτελεί ένα νέο ξεκίνημα για την οικογένεια. Από πολλές απόψεις δεν είναι τόσο εντυπωσιακό όσο ήταν τα Yamaha MT-09 και MT-07. Εχει όμοιες επιδόσεις με το δύο ετών BMW S 1000R με λιγότερο high tech χαρακτηριστικά. Παρά το ότι η τιμή του είναι αρκετά ανταγωνιστική (δείτε εδώ την ανακοίνωση της τιμής του) το κόστος του δεν είναι συντριπτικά χαμηλό σε σχέση με τον ανταγωνισμό του, όπως μας είχαν μάθει τα μικρότερα τρικύλινδρα και δικύλινδρα MT.
Στη ζωή όμως δεν μπορούμε να τα έχουμε όλα. Για να έχει αυτό το αποτέλεσμα η Yamaha έκανε λιγότερους συμβιβασμούς. Πήρε το φοβερό Yamaha YZF-R1 ως βάση (μια ακριβή βάση) κι έκανε κάποιες εύλογες αλλαγές αφήνοντας ίδια σημεία κλειδιά όπως τις αναρτήσεις κι έτσι έφτιαξε το καλύτερο γιαπωνέζικο super naked που έχει φτιαχτεί.
Αν υπάρχει λοιπόν ένα γδυμένο superbikes που να μπορεί να σταθεί στο ύψος των προσδοκιών μας, αυτό είναι τοYamaha MT-10: ένας πύραυλος που έχει ταχύτητα, στρίβει, στο δρόμο είναι εξαιρετικό και μπορεί να σε ενθουσιάσει.
Shuichi Mori, Project Leader του MT-10
«Ελπίζουμε ότι αυτή η μοτοσικλέτα θα προσελκύσει αναβάτες που είχαν Yamaha MT-09 και MT-07 συν τους ιδιοκτήτες των παλιότερων Yamaha FZ1 ή από άλλες μάρκες, όπως το BMW S 1000R. Ίσως και αναβάτες από supersport μοτοσικλέτες που θέλουν να τραβήξουν μια άλλη κατεύθυνση.
Ξεκινήσαμε το project αυτό πριν από δύο χρόνια. Ο στόχος μας ήταν το BMW S 1000R που είναι πολύ σπορτίβικο, έστριβε καλά και είχε κορυφαία κινητήρα. Τo Yamaha MT-10 πάει σε λίγο πιο διαφορετική κατεύθυνση. Είναι πιο άνετο, πολύ ευκίνητο και ροπάτο.
Η μέγιστη ισχύς του είναι ίδια με του BMW επειδή για το δρόμο οι 160hp είναι αρκετοί. Ο κινητήρας τουYamaha YZF-R1 έχει 200 ίππους που για τον δρόμο δεν είναι απαραίτητοι. Ο πελάτης χρειάζεται περισσότερη ροπή στις χαμηλές και μεσαίες στροφές. Το Yamaha MT-10 έχει πολλή δύναμη επομένως ο έλεγχος είναι πολύ σημαντικός. Το σύστημά μαςYCC-T [ride-by-wire] είναι μια πολύ κατάλληλη συσκευή για τέτοιο μοντέλο.
Βασίσαμε το Yamaha MT-10 στο πλαίσιο του YZF-R1επειδή έχει μεγάλη σταθερότητα ήδη. Το πλαίσιο τουYamaha YZF-R1 είναι σταθερό στα 300km/h. Στηnaked μοτοσικλέτα η θέση οδήγησης είναι σημαντική. Χρειαζόμασταν βάρος στο εμπρός μέρος για σταθερότητα, άρα έπρεπε να μεταφέρουμε τον αναβάτη πιο πολύ προς τα μπροστά. Στο YamahaMT-10 έχουμε 51% του αναβάτη στον εμπρός τροχό.
Η ανάρτηση είναι πολύ σημαντική. Αυτή η μοτοσικλέτα έχει πολύ υψηλή ταχύτητα και μεγάλο περιθώριο κλίσης άρα ήθελε υψηλής ποιότητας αναρτήσεις – βασικά την ίδια ποιότητα με του R1, απλά λίγο μαλακότερες. Γιατί όχι semi-active; Αυτές οι αναρτήσεις της Kayaba είναι πολύ υψηλού επιπέδου, αλλά στο μέλλον νομίζω ότι θα πρέπει να εξελίξουμε ένα τέτοιο σύστημα, νομίζω».
Τεχνικά Χαρακτηριστικά | Yamaha MT-10 (2016) |
Κινητήρας | Yamaha, τετρακύλινδρος εν σειρά, υγρόψυκτος, με τέσσερις βαλβίδες ανά κύλινδρο και δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους |
Διάμετρος x Διαδρομή (mm) | 79,0 x 50,2 |
Χωρητικότητα (cc) | 998 |
Σχέση συμπίεσης | 12,0:1 |
Μέγιστη ισχύς | 160hp/11.500rpm |
Μέγιστη ροπή | 111Nm/ 9.000rpm |
Τροφοδοσία | Ψεκασμός ride-by-wire, YCCΤ |
Χωρητικότητα λαδιού | 3,9lt |
Εκκίνηση | Μίζα |
Λίπανση | Συμβατικό κάρτερ |
Κιβώτιο | 6 σχέσεων |
I | - |
II | - |
III | - |
IV | - |
V | - |
VI | - |
Πρωτεύουσα μετάδοση | - |
Τελική μετάδοση | - |
Πλαίσιο | Αλουμινένιο Deltabox δύο δοκών |
Μπροστινή ανάρτηση | Ανεστραμμένο τηλεσκοπικό πιρούνι KYB 43mm, με διαδρομή 120mm. Ρυθμίσεις: Προφότιση, Απόσβεση Επαναφοράς, Αποσβεση Συμπίεσης |
Πίσω ανάρτηση | Υδραυλικό μονό αμορτισέρ με μοχλισμό, με διαδρομή 120mm. Ρυθμίσεις: Προφότιση, Απόσβεση Επαναφοράς, Αποσβεση Συμπίεσης |
Μπροστινό φρένο | 2 δίσκοι, διαμέτρου 320mm. Δαγκάνες 4 εμβόλων, ακτινικής στήριξης, ABS |
Πίσω φρένο | Δίσκος διαμέτρου 220mm, δαγκάνα μονού εμβόλου ABS |
Μπροστινό ελαστικό | 120/70-17 Dunlop S 20 |
Πίσω ελαστικό | 190/55-17 Dunlop S 20 |
Μήκος (mm) | 2.095 |
Πλάτος (mm) | 800 |
Υψος (mm) | 1.110 |
Υψος σέλας (mm) | 825 |
Μεταξόνιο (mm) | 1.400 |
Ιχνος (mm) | 24 |
Γωνία Caster | 102 |
Βάρος (kg) | 210 (με καύσιμα) |
Ρεζερβουάρ (lt) | 17 |
Πηγή: mrbike.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου