Του Νεκτάριου Διατσίδη
Είναι άραγε ότι καλύτερο συγκριτικά με άλλα συστήματα; Μπορεί αυτό το σύστημα να αποτελεί σημαντικό πλεονέκτημα στην απόδοση του κινητήρα στο MotoGP για να κάνει τη διαφορά; Βλέποντας την Ducati να έχει χαρακτηριστική δύναμη σίγουρα παίζει τον ρόλο του…
Η Ducati έχει αποκλειστικά στην κατοχή της το δεσμοδρομικό σύστημα βαλβίδων εδώ και πολλά χρόνια, έχοντας κάνει πολύ μεγάλη εξέλιξη στην λειτουργία του ώστε να αποδίδει τα μέγιστα. Επίσης το έχει εφαρμόσει και στις μοτοσυκλέτες παραγωγής υψηλών επιδόσεων, καθιστώντας το ως ένα πολύ πετυχημένο σύστημα που από τους αγώνες περνά και στην παραγωγή.
Το δεσμοδρομικό σύστημα βαλβίδων έχει πολλά πλεονεκτήματα έναντι στα συστήματα με ελατήρια επαναφοράς ή ακόμα και τα πνευματικά συστήματα. Στους αγώνες του MotoGP οι υπόλοιπες ομάδες χρησιμοποιούν τα πνευματικά συστήματα, ενώ στις μοτοσυκλέτες παραγωγής τα συστήματα με ελατήρια. Φυσικά τα απλά ελατήρια είναι το σύστημα με τη χαμηλότερη απόδοση.
Ο λόγος που δεν χρησιμοποιούνται πνευματικά συστήματα βαλβίδων στις μοτοσυκλέτες παραγωγής και σε άλλα οχήματα, είναι πέρα από το αυξημένο κόστος, η διαδικασία πλήρωσης με πεπιεσμένο αέρα στις βαλβίδες από τους μηχανικούς της αγωνιστικής ομάδας στο σύστημα και όχι από κάποιον αυτόματο μηχανισμό διατήρησης αυτής της πίεσης, κάτι που θα ανέβαζε ακόμη περισσότερο το κόστος αλλά και το βάρος.
Συγκρίνοντας το δεσμοδρομικό σύστημα με το πνευματικό η διαφορά που έχουν είναι στον τρόπο επαναφοράς της βαλβίδας στην κλειστή θέση της όπου με τον δεσμοδρομικό ουσιαστικά μηχανικό τρόπο, ένα δεύτερο ειδικά διαμορφωμένο έκκεντρο επιστρέφει τη βαλβίδα πίσω, ενώ στις πνευματικές ο πεπιεσμένος αέρας πιέζει την βαλβίδα στην κλειστή θέση. Με μία πιο λεπτομερή παρατήρηση των δύο λειτουργιών, κατά το άνοιγμα και το κλείσιμο στο δεσμοδρομικό σύστημα στη βαλβίδα δεν υπάρχει κάποια αυξημένη πίεση στα δύο διαφορετικά έκκεντρα τουλάχιστον στις χαμηλές στροφές, ενώ στις πνευματικές υπάρχει συνεχώς η πίεση του αέρα να επιδρά στην κεφαλή της βαλβίδας και συνεπώς και στο ίδιο το έκκεντρο αυξάνοντας τις τριβές.
Στο κλείσιμο και για όσο η κάθε βαλβίδα παραμένει κλειστή, στο δεσμοδρομικό σύστημα υπάρχει ένα μικρής σκληρότητας ελατήριο για να την πιέζει στην έδρα της και να διατηρεί τη σωστή συμπίεση στον κύλινδρο, ενώ ταυτόχρονα το μεγάλο ειδικά διαμορφωμένο έκκεντρο συντελεί και αυτό στο να πιέζει τη βαλβίδα στην έδρα, έστω και με λίγη τριβή που δημιουργείται στην περιστροφή αυτού του έκκεντρου. Στην πνευματική η μεγάλη πίεση του αέρα την πιέζει στην έδρα της και το έκκεντρο δεν έχει τριβές για όσο παραμένει κλειστή η βαλβίδα. Συνεπώς υπάρχουν τριβές οι οποίες είναι διαφορετικές στα δύο συστήματα και καθώς οι στροφές ανεβαίνουν και οι πιέσεις στους κυλίνδρους αυξάνονται στην συμπίεση και στην εκτόνωση, τα δεδομένα αλλάζουν και οι διαφορές είναι ακόμη μεγαλύτερες με ένα συνολικό προτέρημα ουσιαστικά για το δεσμοδρομικό σύστημα.
Όλα τα παραπάνω δίνουν προτερήματα στη λειτουργία του κινητήρα της Ducati και οι λεπτομέρειες στο άνοιγμα και κλείσιμο των βαλβίδων επηρεάζουν την απόδοσή του στο μέγιστο. Επίσης οι συνολικές τριβές μπορούν να κάνουν τη διαφορά όχι μόνο από τη συνολικά χαμηλότερη αντίσταση αλλά και από τις διαφορετικές αυξομειώσεις τους.Είναι λόγω αυτών, σημαντική η υπεροχή του συστήματος Desmosedici της Ducati και παίζει το ρόλο του στους αγώνες του MotoGP.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου