Έχεις ακούσει ένα σωρό θεωρίες από «έμπειρους», αλλά και νεότερους μοτοσυκλετιστές, σχετικά με το πως πρέπει να ζεσταίνεις τον κινητήρα της μοτοσυκλέτας σου. Ξέχασέ τα όλα και μάθε τώρα ποιός είναι ο σωστός τρόπος.
Το θέμα της προθέρμανσης του κινητήρα ήταν πάντα ένα φλέγον ζήτημα στα πηγαδάκια των μοτοσυκλετιστών. Όχι άδικα βέβαια, καθώς οι φθορές που έχει ο κινητήρας τα πρώτα λεπτά της λειτουργίας του, μέχρι να φτάσει τη σωστή θερμοκρασία λειτουργίας, είναι πιθανό να δημιουργήσουν πρόβλημα μελλοντικά.
- Μην αφήνεις τον κινητήρα να δουλεύει στο ρελαντί μέχρι να ντυθείς, γιατί με χαμηλές στροφές δεν λιπαίνεται σωστά και οι φθορές είναι μεγάλες.
Το πιο συνηθισμένο λάθος που κάνουν οι ιδιοκτήτες είναι το «στατικό ζέσταμα». Αφήνουν, δηλαδή, τη μοτοσυκλέτα ακίνητη με τον κινητήρα να δουλεύει στο ρελαντί, μέχρι να ντυθούν. Λόγω της βαρύτητας και της ακινησίας, τα λάδια στο εσωτερικό του κινητήρα γλιστρούν από τις επιφάνειες των μετάλλων προς τα κάτω, με αποτέλεσμα να μειώνεται η αντιτριβική προστασία που παρέχουν. Πολλοί αναβάτες βάζουν αμέσως σε λειτουργία τον κινητήρα και τον αφήνουν να δουλεύει μέχρι να ετοιμαστούν. Με χαμηλές στροφές, όμως η πίεση του λαδιού είναι χαμηλή και δεν λιπαίνονται σωστά τα εξαρτήματα του κινητήρα, με αποτέλεσμα να φθείρονται από την τριβή. Το καλύτερο είναι να ξεκινήσεις αμέσως και να οδηγείς χαλαρά μέχρι να ζεσταθεί ο κινητήρας.
- Μην δουλεύεις τον κινητήρα όταν η μοτοσυκλέτα είναι ακινητοποιημένη στο πλαϊνό σταντ, γιατί η αντλία δυσκολεύεται να στείλει το λάδι σε όλο το κύκλωμα λίπανσης με τη μοτοσυκλέτα πλαγιασμένη.
Όταν αφήνουμε τη μοτοσυκλέτα στο πλαϊνό σταντ, τα ζεστά λάδια μαζεύονται στην κάτω αριστερή πλευρά των κάρτερ. Όταν κρυώσουν, γίνονται παχύρευστα και ρέουν με μεγαλύτερη δυσκολία. Όσο πιο κρύος είναι ο καιρός, τόσο μεγαλύτερο γίνεται το πρόβλημα. Αν η μοτοσυκλέτα διαθέτει κεντρικό σταντ, είναι καλύτερο να χρησιμοποιούμε αυτό, όταν σταθμεύουμε για μεγάλο χρονικό διάστημα. Αν ο κινητήρας δουλεύει με την μοτοσυκλέτα ακινητοποιημένη στις 2000 – 2500 σ.α.λ., ζεσταίνεται γρήγορα μόνο το μπλοκ των κυλίνδρων, ενώ η κεφαλή με τις βαλβίδες και τους εκκεντροφόρους και τα κάρτερ με τα γρανάζια του κιβωτίου ταχυτήτων παραμένουν κρύα. Αυτό δημιουργεί έντονη διαφορά θερμοκρασίας ανάμεσα στα τμήματα και τα εξαρτήματα του κινητήρα, που σε ακραίες καιρικές συνθήκες μπορεί να προκαλέσουν μέχρι και ρωγμές. Είναι καλό λοιπόν, όταν θέτουμε σε λειτουργία τον κινητήρα, η μοτοσυκλέτα να είναι σε όρθια θέση. Έτσι, είναι πιο εύκολο για την αντλία να στείλει το λάδι σε όλο το κύκλωμα λίπανσης και να έχουμε γρήγορη και ομοιόμορφη κατανομή της θερμοκρασίας.
- Να κρατάς πατημένο τον συμπλέκτη τη στιγμή που βάζεις μπροστά τον κινητήρα, για να μη ζορίζεις τη μίζα και την μπαταρία.
Όταν η μοτοσυκλέτα είναι ακινητοποιημένη για καιρό, οι δίσκοι του συμπλέκτη μερικές φορές κολλάνε μεταξύ τους, επειδή τα ελατήρια τους πιέζουν για μεγάλο χρονικό διάστημα. Για να αποφύγουμε λοιπόν την πιθανότητα να μην έχει μπει σωστά η νεκρά και να χρειαστεί η μίζα να ζοριστεί για να τους ξεκολλήσει, κρατάμε τον συμπλέκτη και μετά πατάμε το κουμπί της μίζας. Με αυτό τον τρόπο διευκολύνουμε το έργο της μίζας και κατΆ επέκταση της μπαταρίας, αυξάνοντας έτσι τη διάρκεια ζωής της.
- Δεν περιμένεις. Ξεκινάς αμέσως, για να ζεσταθεί ο κινητήρας γρήγορα και ομοιόμορφα.
Όταν η διαδικασία ζεστάματος του κινητήρα γίνεται εν κινήσει, τα λάδια ζεσταίνονται ταχύτερα καθώς συμπιέζονται από τα γρανάζια του κιβωτίου ταχυτήτων και η πίεση του λαδιού στο κύκλωμα λίπανσης αυξάνεται, καθώς η αντλία λαδιού περιστρέφεται ταχύτερα απ΄οτι όταν ο κινητήρας δουλεύει κοντά στο ρελαντί, λιπαίνοντας αποτελεσματικότερα τους εκκεντροφόρους που είχαν στεγνώσει από λάδι όσο η μοτοσυκλέτα καθόταν παρκαρισμένη. Κινούμαστε αρχικά με χαμηλές ταχύτητες 30-70 km/h και προοδευτικά αυξάνουμε ρυθμό. Επιπλέον η ροή του αέρα στο σύστημα ψύξης του κινητήρα, αποτρέπει την δυσανάλογη αύξηση της θερμοκρασίας στο μπλοκ των κυλίνδρων και επιτυγχάνουμε ομοιογενή αύξηση της θερμοκρασίας σε όλα τα τμήματα του κινητήρα.
Πηγή: mototriti
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου