Γιατί η συντήρηση των αναρτήσεων είναι κάτι που πρέπει να μπει στην κουλτούρα του κάθε αναβάτη;
Μετά τα ελαστικά, οι αναρτήσεις είναι το σημαντικότερο στοιχείο μιας μοτοσυκλέτας, που της εξασφαλίζει την ασφαλή οδηγική συμπεριφορά, ανεξαρτήτως οδοστρώματος. Δυστυχώς, οι αναρτήσεις αποτελούν ένα από τα πιο παραμελημένα σε θέμα συντήρησης, τμήματα της μοτοσυκλέτας στην Ελλάδα, εδώ και πολλά χρόνια. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να αλλάξει. Όπως και ο κινητήρας και τα ελαστικά, οι αναρτήσεις χρειάζονται επίσης παρακολούθηση της συμπεριφοράς τους και συντήρησή τους.
Αν οι αναρτήσεις μείνουν παραμελημένες, ναι, μπορεί να συμβούν «στραβές». Σήμερα, θα ασχοληθούμε αποκλειστικά με το πιρούνι, το οποίο συναντάται στην εμπρός ανάρτηση της συντριπτικής πλειοψηφίας των μοτοσυκλετών. Μιλάμε για το εμπρός σύστημα, δηλαδή για άμεση σύνδεση με την σταθερότητα και την κατευθυντικότητα της μοτοσυκλέτας. Περιττό είναι λοιπόν να αναφέρουμε, ότι η σωστή λειτουργία του είναι ζωτικής σημασίας και για την ασφάλεια του αναβάτη.
Σε σχέση με το παρελθόν, το πιρούνι έχει αυξηθεί τόσο σε πολυπλοκότητα, όσο και σε λειτουργικότητα, αν και η βασική αρχή του παραμένει η ίδια. Πρόκειται για ένα ζεύγος σωλήνων τηλεσκοπικού τύπου, γεμάτους με λάδι, ένα ελατήριο στο καθένα –ή σε σπάνιες περιπτώσεις, στο ένα από αυτά- και τις βαλβίδες. Τι μπορεί να πάει στραβά με το πιρούνι; Αρκετά πράγματα.
Η πιο συχνή βλάβη είναι η διαρροή λαδιού, γεγονός που οδηγεί σε μείωση της ικανότητας απόσβεσης του πιρουνιού, άρα η ανάρτηση σταδιακά μαλακώνει καθώς αδειάζει από το λάδι. Η διαρροή όμως δεν φέρνει μόνο αυτό το αποτέλεσμα: Αν αφεθεί ανεξέλεγκτη και ειδικά αν μιλάμε για ανεστραμμένο πιρούνι, το λάδι μπορεί να ποτίσει τα τακάκια και να τα καταστήσει άχρηστα-με άλλα λόγια, bye bye φρενάρισμα. Μια διαρροή λαδιού λοιπόν, στο πιρούνι, πρέπει να αντιμετωπίζεται άμεσα, αλλά και να ελέγχεται η κατάσταση των καλαμιών. Αν τα τελευταία έχουν οποιουδήποτε είδους ζημιά, μπορεί να προκαλέσουν εκ νέου διαρροή, αν τραυματίσουν τις στεγανοποιητικές τσιμούχες. Για αυτό, όταν το πιρούνι απαιτεί συντήρηση, ο έλεγχος της κατάστασης των καλαμιών είναι κρίσιμης σημασίας.
Κάτι ακόμα που απαιτεί προσοχή στο εμπρός πιρούνι, είναι η αντικατάσταση του λαδιού του, στα διαστήματα που απαιτείται. Ακόμη και να μην υπάρχει διαρροή, το λάδι στο εσωτερικό του πιρουνιού φθείρεται και χάνει την αποδοσή του με τον καιρό. Αποτέλεσμα, η ανάρτηση δεν δουλεύει όπως πρέπει και χάνετε πρόσφυση. Τα λάδια αυτά απαιτούν αλλαγή, περίπου κάθε 2 χρόνια, αλλά σε κάθε περίπτωση ο κατασκευαστής ορίζει κατάλληλα.
Τι άλλο χρειάζεται προσοχή, όσον αφορά το πιρούνι; Οι εσωτερικές γλίστρες. Πρόκειται για εξαρτήματα ειδικά μελετημένης τριβής, που κρατούν σταθερή την απόσταση μεταξύ καλαμιού και μπότας, ενώ φροντίζουν για την μέγιστη δυνατή ολίσθηση μεταξύ τους. Σε ιδανικές συνθήκες, η τριβή που πρέπει να παρουσιάζουν με τις επιφάνειες επαφής είναι μηδενικές, αυτό όμως είναι αδύνατον. Έτσι, κατασκευάζονται από ειδικά μέταλλα και, σε συνεργασία με το λάδι της ανάρτησης, λειτουργούν σε συνθήκες πολύ χαμηλής τριβής.
Οι γλίστρες αυτές είναι αναλώσιμες, αλλά δεν είναι εύκολο να καταλάβεις την φθορά τους.
Συνήθως, αυτή φαίνεται οπτικά, όταν το πιρούνι λυθεί για αλλαγή λαδιών ή επισκευή. Όμως, όταν έχουν φτάσει σε πολύ μεγάλη φθορά, μπορεί να δημιουργήσουν τζόγους και αντίσταση στην λειτουργία της ανάρτησης, ενώ σε ακραίες περιπτώσεις μπορεί να εμποδίζουν το «ανεβοκατέβασμα»! Για αυτό το λόγο, αν το πιρούνι λυθεί, η επιθεώρηση των γλιστρών είναι αναγκαία και η αντικατάστασή τους επίσης, αν απαιτείται.
Τέλος, οι βαλβίδες είναι ένα ακόμα εξάρτημα της ανάρτησης, που πρέπει να επιθεωρείται σε κάθε επισκευή. Είναι εξαιρετικά δύσκολο για τον μέσο αναβάτη, να καταλάβει πότε οι βαλβίδες έχουν πρόβλημα, αν δεν είναι εξαιρετικά έμπειρος. Για αυτό, αφήνουμε αυτή την δουλειά στον τεχνικό. Μια παραμορφωμένη, ταλαιπωρημένη ή κολλημένη βαλβίδα στο πιρούνι, μεταβάλλει σημαντικά την λειτουργία του, πάντα προς το χειρότερο. Ο έλεγχος και η αντικατάστασή τους είναι μέγιστης σημασίας, όταν το πιρούνι ανοιχτεί για επισκευή. Αν οι βαλβίδες μείνουν χωρίς φροντίδα, αλλάζουν τα χαρακτηριστικά απόσβεσης και η συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας επηρεάζεται πολύ, θέτοντας σε κίνδυνο την σταθερότητα.
Όπως γίνεται λοιπόν σαφές, το πιρούνι αναλαμβάνει μια πολύ σημαντική δουλειά για την σταθερότητα της μοτοσυκλέτας, για αυτό δεν πρέπει ποτέ, να το παραμελείτε. Και φυσικά, είναι πρέπον να έχετε πάντα ελαστικό σε καλή κατάσταση, αλλά και φρένα που να λειτουργούν με ασφάλεια, για να ολοκληρωθεί ένα ορθό σύνολο οδηγικής συμπεριφοράς. Πολύ σημαντικό είναι να επισημάνουμε, ότι πάντα πρέπει να εμπιστευόμαστε την συντήρηση του πιρουνιού σε ειδικό τεχνικό, καθώς απαιτούνται ειδικά εργαλεία, ενώ τα πανίσχυρα ελατήρια του μπορούν να αποδειχθούν από επικίνδυνα έως θανάσιμα, για έναν άπειρο! Μην αποπειραθείτε λοιπόν, να επέμβετε εκεί μέσα μόνοι σας...
Σε επόμενό μας θέμα, θα ασχοληθούμε με το αμορτισέρ και την πίσω ανάρτηση.
Αν οι αναρτήσεις μείνουν παραμελημένες, ναι, μπορεί να συμβούν «στραβές». Σήμερα, θα ασχοληθούμε αποκλειστικά με το πιρούνι, το οποίο συναντάται στην εμπρός ανάρτηση της συντριπτικής πλειοψηφίας των μοτοσυκλετών. Μιλάμε για το εμπρός σύστημα, δηλαδή για άμεση σύνδεση με την σταθερότητα και την κατευθυντικότητα της μοτοσυκλέτας. Περιττό είναι λοιπόν να αναφέρουμε, ότι η σωστή λειτουργία του είναι ζωτικής σημασίας και για την ασφάλεια του αναβάτη.
Σε σχέση με το παρελθόν, το πιρούνι έχει αυξηθεί τόσο σε πολυπλοκότητα, όσο και σε λειτουργικότητα, αν και η βασική αρχή του παραμένει η ίδια. Πρόκειται για ένα ζεύγος σωλήνων τηλεσκοπικού τύπου, γεμάτους με λάδι, ένα ελατήριο στο καθένα –ή σε σπάνιες περιπτώσεις, στο ένα από αυτά- και τις βαλβίδες. Τι μπορεί να πάει στραβά με το πιρούνι; Αρκετά πράγματα.
Η πιο συχνή βλάβη είναι η διαρροή λαδιού, γεγονός που οδηγεί σε μείωση της ικανότητας απόσβεσης του πιρουνιού, άρα η ανάρτηση σταδιακά μαλακώνει καθώς αδειάζει από το λάδι. Η διαρροή όμως δεν φέρνει μόνο αυτό το αποτέλεσμα: Αν αφεθεί ανεξέλεγκτη και ειδικά αν μιλάμε για ανεστραμμένο πιρούνι, το λάδι μπορεί να ποτίσει τα τακάκια και να τα καταστήσει άχρηστα-με άλλα λόγια, bye bye φρενάρισμα. Μια διαρροή λαδιού λοιπόν, στο πιρούνι, πρέπει να αντιμετωπίζεται άμεσα, αλλά και να ελέγχεται η κατάσταση των καλαμιών. Αν τα τελευταία έχουν οποιουδήποτε είδους ζημιά, μπορεί να προκαλέσουν εκ νέου διαρροή, αν τραυματίσουν τις στεγανοποιητικές τσιμούχες. Για αυτό, όταν το πιρούνι απαιτεί συντήρηση, ο έλεγχος της κατάστασης των καλαμιών είναι κρίσιμης σημασίας.
Κάτι ακόμα που απαιτεί προσοχή στο εμπρός πιρούνι, είναι η αντικατάσταση του λαδιού του, στα διαστήματα που απαιτείται. Ακόμη και να μην υπάρχει διαρροή, το λάδι στο εσωτερικό του πιρουνιού φθείρεται και χάνει την αποδοσή του με τον καιρό. Αποτέλεσμα, η ανάρτηση δεν δουλεύει όπως πρέπει και χάνετε πρόσφυση. Τα λάδια αυτά απαιτούν αλλαγή, περίπου κάθε 2 χρόνια, αλλά σε κάθε περίπτωση ο κατασκευαστής ορίζει κατάλληλα.
Τι άλλο χρειάζεται προσοχή, όσον αφορά το πιρούνι; Οι εσωτερικές γλίστρες. Πρόκειται για εξαρτήματα ειδικά μελετημένης τριβής, που κρατούν σταθερή την απόσταση μεταξύ καλαμιού και μπότας, ενώ φροντίζουν για την μέγιστη δυνατή ολίσθηση μεταξύ τους. Σε ιδανικές συνθήκες, η τριβή που πρέπει να παρουσιάζουν με τις επιφάνειες επαφής είναι μηδενικές, αυτό όμως είναι αδύνατον. Έτσι, κατασκευάζονται από ειδικά μέταλλα και, σε συνεργασία με το λάδι της ανάρτησης, λειτουργούν σε συνθήκες πολύ χαμηλής τριβής.
Οι γλίστρες αυτές είναι αναλώσιμες, αλλά δεν είναι εύκολο να καταλάβεις την φθορά τους.
Συνήθως, αυτή φαίνεται οπτικά, όταν το πιρούνι λυθεί για αλλαγή λαδιών ή επισκευή. Όμως, όταν έχουν φτάσει σε πολύ μεγάλη φθορά, μπορεί να δημιουργήσουν τζόγους και αντίσταση στην λειτουργία της ανάρτησης, ενώ σε ακραίες περιπτώσεις μπορεί να εμποδίζουν το «ανεβοκατέβασμα»! Για αυτό το λόγο, αν το πιρούνι λυθεί, η επιθεώρηση των γλιστρών είναι αναγκαία και η αντικατάστασή τους επίσης, αν απαιτείται.
Τέλος, οι βαλβίδες είναι ένα ακόμα εξάρτημα της ανάρτησης, που πρέπει να επιθεωρείται σε κάθε επισκευή. Είναι εξαιρετικά δύσκολο για τον μέσο αναβάτη, να καταλάβει πότε οι βαλβίδες έχουν πρόβλημα, αν δεν είναι εξαιρετικά έμπειρος. Για αυτό, αφήνουμε αυτή την δουλειά στον τεχνικό. Μια παραμορφωμένη, ταλαιπωρημένη ή κολλημένη βαλβίδα στο πιρούνι, μεταβάλλει σημαντικά την λειτουργία του, πάντα προς το χειρότερο. Ο έλεγχος και η αντικατάστασή τους είναι μέγιστης σημασίας, όταν το πιρούνι ανοιχτεί για επισκευή. Αν οι βαλβίδες μείνουν χωρίς φροντίδα, αλλάζουν τα χαρακτηριστικά απόσβεσης και η συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας επηρεάζεται πολύ, θέτοντας σε κίνδυνο την σταθερότητα.
Όπως γίνεται λοιπόν σαφές, το πιρούνι αναλαμβάνει μια πολύ σημαντική δουλειά για την σταθερότητα της μοτοσυκλέτας, για αυτό δεν πρέπει ποτέ, να το παραμελείτε. Και φυσικά, είναι πρέπον να έχετε πάντα ελαστικό σε καλή κατάσταση, αλλά και φρένα που να λειτουργούν με ασφάλεια, για να ολοκληρωθεί ένα ορθό σύνολο οδηγικής συμπεριφοράς. Πολύ σημαντικό είναι να επισημάνουμε, ότι πάντα πρέπει να εμπιστευόμαστε την συντήρηση του πιρουνιού σε ειδικό τεχνικό, καθώς απαιτούνται ειδικά εργαλεία, ενώ τα πανίσχυρα ελατήρια του μπορούν να αποδειχθούν από επικίνδυνα έως θανάσιμα, για έναν άπειρο! Μην αποπειραθείτε λοιπόν, να επέμβετε εκεί μέσα μόνοι σας...
Σε επόμενό μας θέμα, θα ασχοληθούμε με το αμορτισέρ και την πίσω ανάρτηση.
Πηγή: mototriti
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου